Συζήτηση και γραφή : Φράσεις, λέξεις και νοήματα.

Τα κύρια επίπεδα επικοινωνίας είναι τρία:
  1. Λεκτική (προφορικός και γραπτός λόγος)
  2. Σωματική (γλώσσα του σώματος)
  3. Σηματική (τα σήματα)
Μονοσήμαντη, είναι μόνο η σηματική. Για παράδειγμα όταν ο τροχονόμος κάνει σήμα να σταματήσουμε σε μία διασταύρωση, αυτό δεν επιδέχεται ούτε κάν δύο  ερμηνειών παρά μόνο μίας. ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ. Τα σήματα στον ΚΟΚ δεν επιδέχονται δεύτερης ερμηνείας. Το απαγορευτικό σήμα (το κόκκινο με τη λευκή παύλα) μηνύει μόνο μία εντολή. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ.
Ο λόγος μας είναι το βασικότερο και σημαντικότερο “εργαλείο” επικοινωνίας.
Κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης, συνομιλίας, ομιλίας ή και κατά τη διάρκεια σύνταξης μιας επιστολής, πρότασης η λεκτική επικοινωνία χωρίζεται σε δύο μέρη:
  1. Στην απόδοση, η οποία χαρακτηρίζεται απο τον επιτονισμό (πως το λέμε)
  2. Στη χρήση και επιλογή λεξιλογίου (τι λέμε)
Η επιλογή των λέξεων :
Είναι πολύ σημαντική η σωστή χρήση λέξεων ανά περίσταση.
Ξεκινώντας μία συζήτηση :
  • δημιουργήστε στη σκέψη σας τη θετική της εξέλιξη και προσπαθήστε να “ζήσετε” τη θετικότητα
  • επιδείξτε με όποιον τρόπο αρμόζει την ευγνωμοσύνη σας που ξεκινάτε τη συζήτηση “…σε ευχαριστώ πολύ που δέχτηκες να συζητήσουμε για …..”
  • προσπαθήστε να διαπιστώσετε εάν το κλίμα της συζήτησης κινείται στη λογική που έχετε σκεφτεί. Χρησιμοποιείτε λέξεις κατανόησης των μηνυμάτων του συνομιλητή σας “….. καταλαβαίνω απολύτως τι εννοείς …….”
  • αποφύγετε τις αρνήσεις με τη λέξη “όχι” και προτιμήστε τις φράσεις με τη λογική : ” ……ναι αντιλαμβάνομαι τι μου λές και ο συλλογισμός σου είναι πλήρως κατανοητός αλλά εκτιμώ πώς………”
Στο κυρίως θέμα :
  • συνεχίστε θέτοντας ερωτήσεις για την εργασία και το έργο του συνομιλητή σας “…ο δικός σας ο τομέας ποια ακριβώς αντικείμενα καλύπτει …….”
  • αποδώστε την τιμή που αξίζει σε αυτά που ακούσατε ” ….. πολύ ενδιαφέρον και θα ήθελα επίσης να με ενημερώσετε …..”. Με τον τρόπο αυτόν κάνετε το συνομιλητή σας να αισθανθεί όμορφα και άνετα αφού δείχνετε θαυμασμό για το έργο του.
  • επιδείξτε την ταύτιση σας με το αντικείμενο του συνεργάτη σας “…… στο σημείο αυτό λοιπόν εκτιμώ πως η συνεργασία μας είναι εφικτή και θα μπορούσε να αποδώσει θαυμάσια αποτελέσματα……”
  • παρατηρήστε σε ποιά θέση έχει έρθει ο συνομιλητής σας. Αν είναι σε θέση ισχύος δηλαδή επιδεικνύει μία ισχυρή προσωπικότητα τότε παρακολουθήστε τον προσεκτικά και με την απαιτούμενη προσήλωση “….. πολύ σημαντικό …..” και “…εξαιρετικά ενδιαφέρον……”
  • εάν αντιληφθείτε πως έχετε πάρει προβάδισμα στη συναισθηματική επικοινωνία και ο συνομιλητής σας σας παρακολουθεί με προσήλωση και προσοχή τότε χρησιμοποιήστε φράσεις και λέξεις ηγετικού χαρακτήρα “….εκτιμώ λοιπόν πως ……” και ” ….σύμφωνα με την έρευνα μας……” ή αφηγηθείτε την ιστορία σας ” ….η δική μου πορεία περιλαμβάνει …….” και ” …οι επαγγελματικές ή οι ακαδημαϊκές μου καταβολές……”
ιδανικές λέξεις σε μία συζήτηση :
βεβαίως – καταλαβαίνω – επένδυση – αποτελέσματα – σύμφωνα με……- οπωσδήποτε- σοβαρότητα – οργάνωση – εφικτό – ρεαλιστικό – βελτίωση – επιτυχία – επίτευξη – στόχος – αισιοδοξία – πρόοδος – ευημερία – υπηρεσία – εξυπηρέτηση – εμπιστοσύνη – ειλικρίνεια – αξιοπιστία – συνέπεια – ήθος – ευχαριστώ – εσείς – ελευθερία – δικαιώματα – λαμπερό- υπέροχο.
Επίλογος :
  • δείξτε την ικανοποίηση σας απο τη συνάντηση “…..πραγματικά χάρηκα ιδιαιτέρως για την εποικοδομητική μας συνάντηση……..”
  • ζητήστε με κάθε τρόπο την επιβεβαίωση της στόχευσης σας “….αντιλαμβάνομαι πως καταλήγουμε στο…….”
  • ανανεώστε την επαφή “…. συνεπώς ορίζουμε τη δράση μας ……..”
  • ολοκληρώστε , “….άμεσα θα σας αποστείλω ….”
Παπατριανταφύλλου Γιώργος
Επικοινωνιολόγος
Μέλος του προεδρείου της Ελληνικής Εταιρείας Δημοσίων Σχέσεων ( επιστημονικό σωματείο)
Συγγραφέας των βιβλίων «Προγράμματα Δημοσίων Σχέσεων» και «Εταρική Εικόνα«
6974313052

————————————————————————————————–

Όταν ο Influencer μετατρέπει την επικοινωνία σε Προπαγάνδα.

Ο όρος Influencer σημαίνει και υποδεικνύει, κυρίως τα φυσικά πρόσωπα τα οποίοι μέσω των απόψεων, των άρθρων, της στἀσης τους θεωρείται πως επηρεάζουν στοχευμένα κοινά παρασύροντας τα στις υποδείξεις τους.
Η μεγάλη σύγχυση προκαλείται όταν αυτή η επιρροή είναι προϊόν χρηματικής ή ανταλλακτικής εμπορικής συναλλαγής. Στην περίπτωση αυτή το άτομο δεν προωθεί μία υπηρεσία ή ένα προϊόν γιατί έχει προσωπική θετική εμπειρία ή γιατί πιστεύει σε αυτό το προϊόν ή την υπηρεσία αλλά το πράττει έναντι ανταλλάγματος. Συνεπώς η προσπάθεια επιρροής γίνεται απο ιδιοτέλεια. Ακριβώς σε αυτό το σημείο η επιρροή μετατρέπεται σε Προπαγάνδα και μάλιστα αποκτά ένα απο τα χειρότερα της πρόσωπα.
Προπαγάνδα είναι η συστηματική και οργανωμένη συναισθηματική αρχικά και συμπεριφορική-σωματική εν συνεχεία, προσπάθεια άσκησης επιρροής πρός συγκεκριμένες αγοραστικές, καταναλωτικές, κοινωνικές, πολιτικές και άλλες συμπεριφορές χωρίς την παράθεση στοιχείων ή άλλων δεδομένων καθιστώντας αδύνατη την κριτική σκέψη, καθώς διαθέτει ειδική- μονομερής στόχευση, με σκοπό την απόκτηση απο πλευράς προπαγανδιστή ιδιοτελών συγκεκριμένων ωφελημάτων σε όλα τα προαναφερόμενα πεδία.
Η Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων (το επιστημονικό σωματείο της επιστήμης των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα), στον καταστατικό της χάρτη αναφέρει πως:
Όταν το Word Of Mouth (η διάδοση διά στόματος το να συζητιέται κάτι ως ιδανικό), είναι στοχευμένο, τότε πρόκειται περί προπαγάνδας. Εμείς ως επιστήμη της επικοινωνίας πρέπει να πράττουμε πάντα κάτι τόσο καλά που ενδεχομένως διαδοθεί”.
Το σκεπτικό του συγκεκριμένου άρθρου στο καταστατικό της Ελληνικής Εταιρείας Δημοσίων Σχέσεων είναι πως εάν για παράδειγμα, είσαι καλός στην εξυπηρέτηση γιατί αυτό θα διαδοθεί και θα προσελκύσεις και άλλους πελάτες, τότε αυτός είναι ο ορισμός της Προπαγάνδας διότι πράττεις για ιδιοτελή οφέλη. Δηλαδή γιατί θα προσελκύσεις και άλλους πελάτες.
Αντιθέτως πρέπει να είσαι άριστος στην εξυπηρέτηση των πελατών σου απο Καθήκον πάντα σε κάθε δεδομένη στιγμή, γιατί αυτό πιστεύεις πως είναι το σωστό και το χρέος σου.
Στα Social Media, η επικράτηση της ορολογίας Influencer είναι ιδιαιτέρως και απροκάλυπτα, επικίνδυνη.
Οι διαφορετικές απόψεις όχι απλά είναι λογικό να υπάρχουν αλλά είναι και απαραίτητο, ώστε να αναπτύσσεται η κριτική και η σύγκριση.
Στις περιπτώσεις όμως όπου γίνεται προσπάθεια επιρροής πρός όφελος αυτού που ασκεί συγκεριμένη άποψη τότε πρόκειται περί Προπαγάνδας.
Ο συλλογισμός της Προπαγανδιστικής λογικής είναι πως: “Χρησιμοποιώ συγκεκριμένα μέσα με στρατηγική στόχευση να πείσω δια της επιβολής της άποψης μη επιτρέποντας στον άνθρωπο να θέσει την κριτική του σκέψη και τον κριτικό του μηχανισμό, και με τον τρόπο αυτό να πετύχω μόνο την επικράτηση της δικής μου στρατηγικής”.
Δεν υπάρχει τίποτα σημαντικότερο και σπουδαιότερο απο τη φήμη στις αρχές και τις αξίες του ανθρώπου καθώς αποτελούν το σημαντικότερο “περιουσιακό” του στοιχείο κάτι που παύει να ισχύει όταν διαπιστωθεί πως η προσπάθεια επιρροής είναι ιδιοτελής, τόσο για το φυσικό πρόσωπο που πράττει όσο και για το προιόν ή την υπηρεσία που προωθεί.
Παπατριανταφύλλου Γιώργος
Επικοινωνιολόγος
Μέλος του προεδρείου της Ελληνικής Εταιρείας Δημοσίων Σχέσεων ( επιστημονικό σωματείο)
Συγγραφέας των βιβλίων “Προγράμματα Δημοσίων Σχέσεων” και “Εταρική Εικόνα
6974313052

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Η επικοινωνία και η σπουδαιότητα της.

“Η επικοινωνία είναι επιστήμη και διδάσκεται”.

Σχηματίζουμε στα 4 πρώτα λεπτά κάθε νέας επικοινωνίας, το 90% της άποψης μας για τους ανθρώπους με τους οποίους γνωριζόμαστε.

Το ποσοστό αυτό οφείλεται στο συναίσθημα το οποίο δημιουργούμε. Αν έχουμε τη δεδομένη στιγμή άγχος θα μας ταυτίσουν με αυτό, αν εμφανιστούμε με οξυδερκείς, ετυμόλογοι …. θα μας ταυτίσουν επίσης με αυτά τα συναισθήματα.

Χωρίς να το αντιλαβανόμαστε πρωτογενώς, ο εγκέφαλος μας συλλέγει πληροφορίες απο οτιδήποτε εισέρχεται σε αυτόν μέσω των “πυλών” του: Τα μάτια και τα αυτιά μας.

Οι πληροφορίες αποθηκεύονται και είναι αυτές οι οποίες θα παίξουν ρόλο στις αποφάσεις μας, ουσιαστικά αυτές ….επιλέγουν.

Κάθε λεπτομέρεια στην ανθρώπινη επικοινωνία έχει τεράστια σημασία για τον εγκέφαλο. Μπορεί αρκετές φορές να αναφέρουμε: ” …..σιγά τώρα μην πρόσεξε αυτό…..”. Πραγματικά μπορεί να μην το πρόσεξε ο συνομιλητής σας (ρητορική τοποθέτηση) αλλά το πρόσεξε ο εγκέφαλος του.

Ποιοί είναι οι βασικοί παράγοντες επιρροής της επικοινωνίας ;

  • η φωνή
  • το σύνολο της εικόνας
  • η σωματική επικοινωνία
  • το βλέμμα
  • ο λόγος, οι λέξεις, η σαφήνεια των μηνυμάτων
  • η συναισθηματική μας κατάσταση

Η επικοινωνία συνθέτει τις κοινωνικές μας δεξιότητες. Τους τρόπους μας, την ψυχολογία μας, την ανάπτυξη και την ποιότητα των σχέσεων μας.

Κάθε άνθρωπος και κάθε οργανισμός είναι απαραίτητη προυπόθεση της προόδου και της ευημερίας τους να επενδύσουν στην εκμάθηση της στρατηγικής επικοινωνίας.

Το 88% τηςεπιτυχίας διείσδυσης των μηνυμάτων μας, έγκειται στην εξωλεκτική επικοινωνία, δηλαδή όχι τι λέμε αλλά πως το λέμε.

Οι άνθρωποι επηρρεάζονται, πείθονται από το πάθος μας, τη σωστή χρήση του λόγου και προπαντός απο το πως τους κάνουμε να αισθάνονται.

Πολλές επιχειρήσεις ακολουθούν μία περίεργη λογική, προσπερνώντας λανθασμένα την εκπαίδευση των ανθρώπων τους στα λεγόμενα soft skills, δηλαδή στις επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες. Αποτέλεσμα αυτής της λογικής και πρακτικής είναι η κακή εξυπηρέτηση, οι άσχημες σχέσεις εσωτερικά, η απώλεια πελατών, η δημιουργία κακής φήμης για τις ίδιες.

Ένα ακόμα σοβαρό και επικίνδυνο λάθος είναι πολλές επιχειρήσεις να τοποθετούν στους επικοινωνιακούς τομείς ανθρώπους οι οποίοι δεν γνωρίζουν την επιστήμη της επικοινωνίας αλλά απλά “εντυπωσιάζουν” είτε με τις γνωριμίες τους ή με το δήθεν ευχάριστο ύφος τους. Ρισκάρουν ή καταστρέφουν την εικόνα των επιχειρήσεων τις οποίες εκπροσωπούν ή στην καλύτερη των περιπτώσεων είναι πλήρως ανεπαρκείς στα καθήκοντα τους.

Και εδώ όμως υπάρχει μία πολύ σπουδαία παράμετρος. Να πράττουμε απο καθήκον και όχι απο ιδιοτέλεια.

 

Παπατριανταφύλλου Γιώργος

Επικοινωνιολόγος

6974313052

a